Πόσο ασφαλής είναι η χρήση της εικονικής πραγματικότητας στο σχολείο;
Όλοι οι κατασκευαστές συσκευών εικονικής πραγματικότητας δίνουν οδηγία να μην χρησιμοποιούνται οι συσκευές τους από παιδιά ηλικίας κάτω των 13 ετών. Προκύπτει λοιπόν το εύλογο ερώτημα, πόσο ασφαλές είναι να χρησιμοποιήσουμε συσκευές εικονικής πραγματικότητας σε παιδιά δημοτικού σχολείου; Η σύντομη απάντηση είναι ότι πλέον γνωρίζουμε ότι είναι απόλυτα ασφαλές, εφόσον τηρούνται κανόνες ασφάλειας και εφόσον υπάρχουν χρονικά όρια χρήσης, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών. Ας δούμε όμως αναλυτικά παρακάτω.
American Journal of Opthalmology
Τι λένε οι μελέτες;
Οι μελέτες έχουν δείξει ότι η χρήση μιας συσκευής εικονικής πραγματικότητας δεν διαφέρει για το παιδί από τη χρήση μιας οποιασδήποτε ηλεκτρονικής συσκευής (tablet, κινητό τηλέφωνο, ηλεκτρονικός υπολογιστής) και θα πρέπει να υποβάλλεται στα ίδια χρονικά όρια που υποβάλλουμε τη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών ανάλογα με την ηλικία του χρήστη. Στα πρώτα χρόνια ευρείας κυκλοφορίας των συσκευών εικονικής πραγματικότητας υπήρχαν ανησυχίες σχετικά με την ανάπτυξη προβλημάτων στην οπτικοκινητική λειτουργία (visuomotor function) των παιδιών που βρίσκονται στην ανάπτυξη, καθώς και στο σύστημα σταθερότητας στάσης (postural stability) των παιδιών στην ίδια ηλικία. Διάφορες μελέτες έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς όπου βλέπουμε ότι δεν υπάρχουν τέτοια προβλήματα σε παιδιά που κάνουν περιστασιακή χρήση, ενώ το 2019 δημοσιεύτηκε στο περιοδικό American Journal of Ophthalmology, η μελέτη των Lawrence Tychsen και Paul Foeller με τίτλο «Effects of Immersive Virtual Reality Headset Viewing on Young Children: Visuomotor Function, Postural Stability, and Motion Sickness», σύμφωνα με την οποία δεν βρέθηκαν τέτοια ευρήματα σε παιδιά που συμμετείχαν σε μελέτη της χρήσης τέτοιων συσκευών.
Εικονική Πραγματικότητα στο Σχολείο
Το πρόγραμμα «Εικονική Πραγματικότητα στο Σχολείο» είναι ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας για να προσφέρει στα παιδιά μοναδικές εμπειρίες που ενδυναμώνουν το μαθησιακό αποτέλεσμα, και που τα παιδιά δεν θα είχαν την δυνατότητα να ζήσουν χωρίς τη χρήση της τεχνολογίας. Για παράδειγμα, ξενάγηση σε αρχαιολογικό χώρο την εποχή της ακμής του, ώστε να έχουν την εμπειρία να βιώσουν την Ακρόπολη των Αθηνών στην πλήρη ακμή της, ή να παραστούν σε μια εκτόξευση πυραύλου στο ακρωτήριο Κανάβεραλ, όπου θα έχουν την δυνατότητα να κάτσουν στη θέση του αστροναύτη στη διάρκεια της εκτόξευσης του Apollo 11, αλλά και να περπατήσουν στην επιφάνεια του φεγγαριού. Η χρήση της τεχνολογίας δεν ξεπερνάει σε διάρκεια τα 20 λεπτά της ώρας για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, του οποίου η πλήρης διάρκεια μπορεί να είναι από 3 έως 6 διδακτικές ώρες. Θα λέγαμε λοιπόν ότι είναι απόλυτα ασφαλές για τα παιδιά του δημοτικού αλλά και του νηπιαγωγείου (Νήπια και προνήπια) να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα που χρησιμοποιούν την εικονική πραγματικότητα στο σχολείο.